Maud Reuterswärd – en radiolegendar

39 min

Maud Reuterswärds ord har en förmåga att etsa sig fast i lyssnaren. Många av hennes program känns lika angelägna idag som när de en gång sändes. Reuterswärd var en pionjär som utforskade radiomediets möjligheter, som när hon t ex 1952 lät spela in när hon födde sitt tredje barn. Samma barn som Katarina Hahr nu drygt sextio år senare intervjuar om moderskap.



När Maud Reuterswärd skulle föda sitt tredje barn 1952 lät hon spela in hela förlossningen.





I ett osänt material från 60-talet har vi funnit poetiska kåserier kring årets månader.



– Varför sa du inte att vi var inblandade allihop mamma!

I programmet Oswiecim tur och retur från 1965 reser Maud Reuterswärd och hennes son till Polen och besöker koncentrationslägret Auschwitz. Det blir en omskakande upplevelse.
   


1966 intervjuar hon några betjänter.




1967 möter Reuterswärd i De gamla kokfruarna kvinnor som hon beskriver som särlingar som vill uppnå fulländning i sitt konstnärskap, kokkonsten.

"Har man inte varit hemma årets viktigaste och mest laddade kväll på 25 år får man stå sitt kast". Maud Reuterswärd var synonym med uppesittarprogrammet Endast mamma är vaken under nära tre decennier. I ett kåseri ställer hon 1971 frågan om alla måste ha det likadant i juletid?





I programmet Från förvisning till förvissning från 1975 undersöker Maud Reuterswärd hur kvinnan har framställts i radion under 50 år.


 

I programmet Guld i mund från 1976 läser Reuterswärd en radionovell om ett politiskt uppvaknande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista