"Försäljare och tillverkare borde ta ett större ansvar"

Försäljare och tillverkare av fyrhjulingar borde ta ett större ansvar. Det säger Claes Tingvall vid Vägverket, efter att ytterligare en dödsolycka med fyrhjuling inträffat i Dalarna.

– Eftersom det inte finns någon formell utbildning så kan väl handlarna som säljer kanske lära folk lite bättre hur man har hand om dem, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket.

Fyrhjulingar var från början tänkta som ett arbetsfordon i skog och mark men har med tiden börjat köras även på vanliga vägar. En fyrhjuling är relativt instabil och föraren är helt oskyddad. Det tillsammans med en lättsinnig syn på fordonets farlighet har lett till fler olyckor, enligt Vägverkets Claes Tingvall.

– Jag är övertygad om att det förekommer som en slags fylletransport men också i något slags gränsland emellan lek och allvar. Då kan det bli en farlig kombination.

Han tror att ökad säkerhet bäst kan nås genom att försäljare och tillverkare tar ansvar för att lära ut hur fordonet fungerar.

– Sen har samhället en väldigt roll och ska informera om, kanske tillsammans med handlarna, vad det är för lagar och regler som gäller, säger Claes Tingvall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".