Otillåtna teleavtal med barn

De senaste åren har det kommit in många anmälningar mot oseriösa telefonföretag, som bland annat ingått avtal med minderåriga. Helena Mårtensons 13-åriga dotter tecknade en prenumeration på animationer och ringsignaler hos företaget Jamba. Helena Mårtenson säger att hon känner sig lurad.

– Jag vet fortfarande inte vad min dotter har tackat ja till, säger Helena Mårtenson.

Trots att Jamba försäkrar att minderåriga inte ska kunna prenumerera på deras tjänster lyckades Helena Mårtensons 13-åriga dotter beställa animationer och ringsignaler för nästan 250 kronor. Nu väntar de på svar från Jamba om hur det blir med återbetalning.

Åsa Persson är jurist på konsumentverket och enligt henne är det inte första gången Jamba ingår avtal med minderåriga.

– Dom vet att det är barn som får ta en del smällar och det blir tråkiga historier , säger Åsa Persson.

Det har kommit in 56 anmälningar på tre år mot oseriösa telefonföretag. Enligt Konsumentverket är det möjligt att få pengar tillbaka. För att kunna få det måste man som förälder ta kontakt med företaget och ogiltigförklara den prenumerationen som ens barn tecknat.

– Har man sådana här problem ska man anmäla det hit, säger Åsa Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".