Jonas Åslund och Christoffer Manner på Gylle skola. Foto: Eva Rehnström.

Livskunskap motiverar skoltrötta

Det finns ungdomar som struntar i skolan överallt men på Gylle skola i Borlänge har man hittat en lösning. Genom att varva livskunskap med den vanliga skolundervisningen har skolan lyckats hjälpa flera elever att bli motiverade igen. Jonas Åslund och Christoffer Manner är två av dem som har hittat lusten att plugga igen.

Både Christoffer Manner och Jonas Åslund Jonas och Kristoffer missade mycket av undervisningen i årskurs sju och åtta vilket gjorde att de riskerade bli utan betyg i kärnämnena. Men Kristoffer Manner säger att han genom projektet Livskunskap har lust att plugga igen.

Projektet går ut på att varva den vanliga skolundervisningen med djupare frågor om värderingar, självkänsla och livskunskap.

– Jag fick mycket mer hjälp, säger Christoffer Manner som nu planerar att läsa vidare på gymnasiet.

Projektet Livskunskap är ett samarbete mellan Gylle skola, utbildningsföretaget klippan och föreningen Kyrka Samhälle och det riktar sig till högstadieelever. Initiativtagaren Per-Olof Eriksson hoppas att projektet kan komma in i elevernas liv tidigare i framtiden.

– Man ska förebygga att man inte ska skapa sig en roll på skolan, säger Per-Olof Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista