Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Det våras för missnöjda bilköpare

Publicerat torsdag 3 april 2008 kl 11.43
Foto: Scanpix

I takt med att det blir varmare ute så ringer allt fler missnöjda bilköpare till Margareta Malm. Hon är konsumentvägledare i Gagnef och för henne så är dåliga bilköp ett säkert vårtecken.

- Det är ganska vanligt att man haft för bråttom och känslan har gått före förnuftet, säger Margareta Malm om de nyblivna bilägare som hör av sig till henne och klagar.

Margareta Malm säger att det är vanligt att konsumenterna missar fel när de har bråttom att köpa, men hon har några handfasta råd på hur man kan undvika att gå i den fällan. Först och främst rekommenderar hon att gå man går igenom bilen noga och titta på motorn, kupén och karossen. Köparen kan även ta med sig en magnet för att se om bilen har rostlagats med plast.
– Och om man köper privat så ska man undvika bilar där det står ”i befintligt skick” i köpeavtalet. Då har säljaren friskrivit sig från fel och då ska man dra öronen åt sig tycker jag.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".