Idag öppnar Landstinget Dalarnas väntetidskansli

Meningen med väntetidskansliet är att den som vill ska kunna ringa dit och få information om till exempel väntetider och eventuella valmöjligheter.
- Det här är en service för att kunna ge befolkningen i länet en bra information om vad som gäller väntetider, valfrihet och vårdgaranti. Det säger Helena Norén, som är kanslichef på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen till dalanytt. Anledningen till att man nu väljer att starta upp det här kansliet, är att man har sett ett stort behov av någon form av informationskanal om vad som gäller till exempel valfriheten. Tidigare har det funnits ett kökansli i Borlänge, men det har inte varit bemannat med sjuksköterskor. Det nya väntetidskansliet kommer vara bemannat på vardagarna och då med två sjuksköterskor. De kommer då att ge information om vilka väntetider som gäller och vilka valmöjligheter man har. Men någon medicinsk upplysning kommer servicen inte att tillhandahålla. - Det här är inte den sortens rådgivning, utan en informationskanal om vad som gäller om man till exempel har stått i kö länge, säger Helena Norén.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista