Kjell Johansson, VD Dalecarlia Chocolates och handelsrådet Lisette Lindahl. Foto: Stefan Ubbesen

Dalaföretag på plats i USA

Ett antal företag från Dalarna visat upp sina produkter vid en utställning i USAs huvudstad Washington DC. Diplomater och företagare gör sitt bästa för att sälja in Sverige och svenska produkter på den amerikanska marknaden. 

Lisette Lindahl är handelsråd vid svenska ambassaden i Washington.
– Eftersom jag framförallt sysslar med främjande så är min uppgift att försöka se om det finns några svenska företag som vill få någonting gjort här. Och i så fall - är det någonting som jag eller ambassaden kan göra eller kan vi hänvisa till någon som gör det bättre, säger Lisette Lindahl.

Hon och ambassaden kan hjälpa de svenska företagen i USA med sin regelverkskunskap och även direkt lobbying för produkterna, och de har också rätt kontakter i landet för att lansera svenska produkter på den amerikanska marknaden.

Ett av företagen på plats på utställningen var Dalecarlia Chocolates från Mockfjärd med VDn Kjell Johansson.
– Vi har fått bra feedback tycker jag. Vi vill ju få hjälp med kanaler – vart tar vi vägen här, säger han.
Man har stor hjälp av varandra och till viss del så talar ambassadörerna och företagarna samma språk men på en punkt skiljer de sig åt tycker Kjell Johansson.
– Vi har en ekonomi att hantera. Misslyckas vi så går vi i konkurs – det gör inte diplomatkåren.
Men Lisette Lindahl tycker inte att skillnaden är så stor:
– Om inte vi kan föra ut svenska produkter i världen, då går inte bara ni i konkurs utan då är det fler som lider, säger hon.

stefan.ubbesen@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".