Sören Vintheimer med klagomålsblankett. Foto Eva Rehnström

Dalakommunerna fick 318 klagomål

Antalet klagomål som kommer in till dalakommunernas är mycket olika. Flest klagomål fick de kommuner som jobbar för att få klagomål.

Förra året tog dalarnas kommuner emot 318 klagomål som rörde, socialtjänsten och vård och omsorg. Flest klagomål fick Borlänge och Ludvika, 115 respektive 45. Men där jobbar kommunerna aktivt för att få in synpunkter. Något som har stor betydelse när det gäller hur många klagomål som kommer in.

Alla kommuner är enligt lag skyldiga att ha en fungerande klagomålshantering, det vill säga att den enskilde medborgare lätt ska kunna komma till tals och lämna synpunkter på kommunens verksamheter.

I Leksand ser man klagomålen som ett bra sätt att förbättra den egna verksamheten.
– Det är klagomålen som gör verksamheten bättre, säger Sören Vintheimer utvecklingssekreterare i Leksand.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".