Ökade marknadsandelar för Spendrups

Bryggeriföretaget Spendrups presenterade idag ett sämre bokslut för första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Trots det ökade markandsandelarna.
Det blev en förlust första kvartalet i år för Spendrups på 25 miljoner kr mot sex miljoner året innan. Orsaken till tillbakagången är att påskförsäljningen i år hamnade under andra kvartalet medan påsken förra året inföll under första kvartalet. Det innebar ett stort försäljningsbortfall, framför allt på ölsidan, som istället kommer andra kvartalet till del. Företaget fick även ökade kostnader för returemballagesystemen. Positivt för företaget är stigande markandsandelar inom samtliga produktområden, mest inom bordsvatten.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".