1 av 2
FOTO: Scanpix
2 av 2
Veli-Matti Heikkinen
mockfjärd

Många missnöjda med Mockfjärdsfönster

Många kunder är missnöjda med Mockfjärdsfönster. Företaget står för var tionde anmälan i Dalarna till Allmänna Reklamationsnämnden.

– Jag var mäkta irriterad över hur Mockfjärdsfönster hanterade en överenskommelse, säger Ove Johansson, en av alla kunder som drabbats av problem med företaget. 

Ove Johansson anmälde Mockfjärdsfönster till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Det är han inte ensam om. Från 2005 till i dag har Mockfjärdsfönster anmälts till ARN 45 gånger. Det är 10 procent av av alla anmälningar i Dalarna.

Veli-Matti Heikkinen är VD och koncernchef för Mockfjärdsfönster AB. Han förklarar de många anmälningarna med att företaget är stå stort och har verksamhet över hela landet. Dessutom sköter Mockfjärdsfönster, till skillnad från andra fönsterleverantörer, även om själva monteringen och installationen. Så källorna till eventuella fel blir större för dem.
– Jag säger inte att vi är världsbäst ännu. Vi jobbar hela tiden för att bli bättre. Och jag tror att de flesta av våra kunder gillar vårt koncept, säger Veli-Matti Heikkinen.

Bara i år har Mockfjärdsfönsters kunder fått helt eller delvis rätt i fyra fall i reklamationsnämnden. Det är 20 procent av fallen i Dalarna.

Ove Johansson fick vänta i ett år på sina fönster. Han säger till Dalanytt att han har förlorat mycket tid och pengar på den affären:
– Jag anser att Mockfjärdsfönster nonchalerar den enskilde kunden på ett ganska hårresande sätt.

johannes.rosendahl@sr.se

Allmänna Reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare. Det är konsumenten som gör anmälan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".