Tillåtet göra reklam för öl som inte går att köpa

Lapinkultas lättöl marknadsförs stort i Dalarna trots att ölet inte finns att köpa i handeln. Det här är ett sätt att i själva verket göra reklam för de starkare ölsorterna. Det menade Kjell Sundmark på socialförvaltningen i Borlänge i Dalanytt igår. Och han vill få stopp för den här typen av marknadsföring. Det är fullt tillåtet att marknadsföra ett lättöl, utan att produkten finns till försäljning i handeln. Men vissa villkor måste ändå uppfyllas, säger Johan Petersson som är handläggare på Konsumentverket. Bland annat måste produkten gå att beställa. Lättöl jämställs med andra lättdrycker som läsk och vatten och omfattas därför inte av alkohollagen. Det betyder att det är fritt fram att göra reklam utomhus för lättöl, även om den inte finns att köpa i affärerna. Att Lapinkultas lättöl trots det marknadsförs stort, beror enligt Anders Nanne, marknadschef på Åbro Bryggerier, att man vill skapa en efterfrågan i butikerna. - Oavsett motiven är det exempel som detta som gör att regelverket för lättölsreklamen bör ses över, säger Johan Petersson på Konsumentverket

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".