Hantverkstjänster får många klagomål enligt konsumentvägledningen i Falun. Foto: Hasse Holmber/Scanpix
Falun

Folk klagar mest på hantverkare

Konsumentvägledningen i Falun fick i fjol in 1 067 ärenden som gällde klagomål. De vanligaste klagomålen, 116 stycken, handlade om hantverkstjänster, alltså reparation och underhåll i bostaden. Och problemen kan öka med hantverkare när det blir billigare genom rot-avdraget säger konsumentverket.

Enligt konsumentverket är risken nu stor att problemen ökar i och med det nya Rot-avdraget som gör det billigare att anlita hantverkare.

Verkets råd för att undvika tvister är att skriva avtal om allt.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista