Stress får försäkringsbolag att slarva

Brist på resurser och tid hos försäkringsbolagen gör att många båtägare har mindre chans att få tillbaka stulna båtar eller båtmotorer. I går berättade vi att försäkringsbolagen bristfälligt eller inte alls anmäler stöldgods till företaget Larmtjänst som eftersöker stulna båtar och båtmotorer. Därmed minimeras möjligheterna att få tillbaka det förlorade.
Rolf Johansson som arbetar på Dalarnas Försäkringsbolag säger till Dalanytt att rutinerna har brustit på grund av att personalen har en mycket hög arbetsbelastning. - Vi känner till registret men på grund av för mycket arbete har vi inte hunnit med registreringen. Det är en brist, säger Rolf Johansson. Under fjolåret stals 3 614 båtar i Sverige, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Några av dessa kom tillbaka till sin rättmätige ägare, men fler skulle kunnat återvänt om Försäkringsbolagen i större utsträckning anmält stölderna till Larmtjänst. Och det håller Rolf Johansson med om. - Det här ska skötas och det ska vi se till att vi gör.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".