Vill öka utländska intresset för Älvdalskvartsit

Företaget Wasasten i Mångsbodarna köptes vid årsskiftet av grundaren till IT-företaget Icon Medialab, Jesper Jos Olsson. Hans mål var att lansera Älvdalskvartsiten på den internationella marknaden. Och han tycker att företaget kommit en bra bit på vägen mot det målet.
- Vi håller på att etablera en agentstruktur i världen som ska representera Wasasten och vårt material. Dessutom har vi börjat öka försäljningsinsatserna internationellt främst, samtidigt som vi jobbat mycket på kostnadssidan. De två har börjat möta varandra och det är positivt, säger Jesper Jos Olsson. Företaget Wasasten är inriktade på tre olika affärsområden. Dels bryts den röda älvdalskvartsiten i Mångsbodarna, stenen förädlas till bland annat golv och köksbänkar och sedan finns en handlingsavdelning i Gävle som handlar med gat- och kantsten. Kunderna är allt från industriföretag till konstnärer och Jesper Jos Olsson berättar att det finns ett stort intresse för Älvdalskvartsiten. - Det viktigaste är att bygga en internationell efterfrågan på stenen så att vi kan öka volymen på det vi bryter. Det vi gjorde bra inom IT-sidan var just försäljning och internationalisering, och det saknas ganska mycket inom traditionell industri. Så hypotesen var att applicera det i den här verksamheten, säger Jesper Jos Olsson. Och han tycker att företaget idag lyckas bättre med att själv ta kontakt med nya kunder.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".