Reklam på stan. Foto: Pär Olsson /Scanpix

Shoppare påverkas av musiken

Shoppar vi mer när det ljuder musik ur högtalarna? Och påverkas vi av reklamen, trots att vi själva inte vill erkänna det? För konsumtionsforskare är svaret glasklart men shoppare på stan har en annan uppfattning.

Dalanytt frågar två kvinnor på stan som är i shoppartagen om de påverkas av reklam.

– Nej inte ett dugg, det gör jag inte. Reklam hoppar jag över, säger en av kvinnorna som är på jakt efter en ny vårjacka. Hennes väninna tycker tvärt emot.
– Ja det göra jag säger hon skrattandes.

Påverkas ni av musiken ur högtalarna?
- I så fall negativt. Den här musiken som är just nu, popmusik, kan störa mig. Lite soft ska det vara, säger klädkunden.

Jens Nordfält är en av Sveriges ledande forskare om konsumtionsbeslut i butik. Han menar att det alla påverkas av reklam i butikerna. Han har hört reportaget om kvinnan som påstår att hon inte påverkades av reklam i klädbutiken.

– Damen som inte till exempel påverkades i klädaffären som jag förstod det. Det skulle innebära att hon inte skulle bli påverkad av någonting va snyggt upphängt på en skyltdocka i ett skyltfönster, säger Jens Nordfält.

Det påstås också att musik gör oss shoppare mer köpsugna. – Musik kan påverka på flera olika sätt. Om man är i en klädaffär så kan det bli en del av den känsla du tror kommer från kläderna. Om det spelas musik som du associerar med kändisar eller tuffhet så kan det smitta av sig på kläderna.

Peter Johansson
peter.a.johansson@sr.se

Brita Kohlström
brita.kohlstrom@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".