1 av 2
Budgetrådgivare Christine Djäken. Foto: Eva Larsen/SR
2 av 2
Det är jobbigt när börsen är tom. Foto: Jessica Gow/Scanpix
Budgetrådgivning

Oacceptabla väntetider till hjälp

Väntetiderna för att få hjälp av en budget- och skuldrådgivare är oacceptabelt långa i flera Dalakommuner. Det kan handla om väntetider på upp till sju månader.  Bedrövlig, anser en av länets skuldrådgivare.

Trycket blir allt hårdare på att få hjälp av en budget- eller skuldrådgivare.

– Det handlar om att få råd, hjälp och stöd med att få vardagen att gå ihop, säger Christine Djäken, som är budget- och skuldrådgivare i Mora.

– Det är pressande för många, när de fruktar att de kan bli varslade från sina jobb eller när ersättningarna från Försäkringskassan inte kommer i tid.

Christine Djäken tycker att många söker hjälp för sent.

– Det bästa är om de kommer när de ser att det börjar bli problem med ekonomin. Annars är det lätt att man tar dyra, snabba lån, som gör det ännu svårare.

Enligt Konsumentverket är det acceptabelt med högst en månads väntetid till en skuldrådgivare. Men inte längre. Sex dalakommuner kan inte leva upp till detta. Det är Borlänge, Falun, Mora, Orsa, Hedemora och Vansbro. I Vansbro är väntetiden hela sju månader.

– Bedrövlig, sorgligt, tycker Christine Djäken om de långa väntetiderna.

– Det är jobbigt för de drabbade och skulderna och oron växer bara under tiden. När ekonomin försämras kan det också bli jobbigt i ett förhållande.

Eva Larsen
eva.larsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".