Dalabanan är för liten. Foto: Bertil Ericson / Scanpix
DALABANAN

Krav på järnvägssatsning

Dalabanans intresseförening anser att järnvägen mellan Borlänge och Mora, som utgör en stor del av Dalabanan, inte kommer att räcka till framöver för alla transporter som behöver gå där. Det gäller både gods- och passagerartrafik.

Anders Ahlgren är ordförande i föreningen Dalabanans intresseförening och han säger att de gjorde sin undersökning för att se om Banverkets beräknade transportökningar stämmer.

Olika prognoser
Enligt Anders Ahlgren så ligger Banverkets volymökning på fem procent framtill 2021, men deras egen undersökning pekar på en mycket större transportökning.

– Utfallet här visar att det finns en ambition hos näringslivet att öka med 25 procent, säger Anders Ahlgren.

Klimatsmart transport
Han tror det är mycket som spelar in när näringslivet planerar att öka järnvägstransporterna. Det är bland annat hänsyn till klimat och miljö som ligger bakom.

– Vi måste hävda vår industri och besöksnäring, säger Anders Ahlgren.

Korkas igen
Dessutom tror han att fjälltrafiken kommer att korka igen om inte satsningarna på både vägar och järnvägar ökar väsentligt.

– Vi räknar med att tillväxten i fjällområdet dom närmaste åtta åren är ungefär 400 000 rörelser till per vecka upp där, bedömer Anders Ahlgren.

Han säger vidare att det här visar på behovet av ännu mer och intensivare påtryckningar mot både politikerna och Banverket för att få de här behoven tillgodosedda.

Anders Brundell
andres.brundell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".