Tågen rullar åter på Grycksbobanan

I går invigdes Grycksbobanan, den nygamla järnvägen mellan Falun och Grycksbo. Det är ganska ovanligt med nya järnvägsbyggen nuförtiden, även om det här till stor del gäller en upprustad gammal järnväg.
Öppnandet av banan innebära att 50 lastbilslass papper per dag kommer att fraktas på tåg på den nya järnvägen i stället för på landsväg. Det betyder mindre slitage både på miljön och vägarna. Till att börja med ska 25 procent av årsproduktionen, 240.000 ton finpapper, fraktas på den nya järnvägen. Det har gått 15 år sedan banan senast användes. För fem år sedan startade upprustningen av Sammanlagt 12 kilometer järnväg. Kostnaden blev runt 50 miljoner kronor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".