Spelberoendet

Massiv reklam lockar till spel

En studie från Folkhälsoinstitutet visar att var tionde ung man har problem med spelandet. Stig-Åke Jansson, ordförande i Spelberoendes förening i Borlänge, är kritisk mot den omfattande reklamen för olika spel på internet och i TV. 

Spelandet som helhet har inte ökat, enligt Folkhälsoinstitutets studie, men spelandet hos män mellan 18-24 år ökar. Mörkertalet kan också vara stort. Många fler kan alltså vara drabbade. Följden blir ekonomisk katastrof för egen del och för familjer.

Stig-Åke Jansson var en gång själv spelmissbrukare. Nu jobbar han aktivt mot spelandet. Han lägger också märke till att allt fler unga drabbas.

--  Jag hatar att se all reklam om spel. Det som äcklar mig mest är när idrottsstjärnor är inblandade i spelreklam och lurar in ungdomarna i en sån otäck fälla, säger Stig-Åke Jansson.

Han tror att många unga arbetslösa lockas in i spelfällan.

--  Det förekommer jätteofta. De läser om de som lyckats vinna mycket pengar och drömmer om samma sak, säger Jansson.