Cilla Benkö och Mats Svegfors. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Sveriges Radio toppar förtroendelistan

Sveriges Radio är det företag som har störst förtroende hos svenska folket. Det visar Medieakademins "Förtroendebarometern" 2009. Sveriges Radio har i flera år legat i topp bland medieföretagen.

I år intar man också den totala förstaplaceringen när det gäller företag och samhällsinstitutioner. Sveriges Radio ökar från 76 procent till 79 procent och går därmed om tidigare ettan IKEA som nu får 75 procent. På tredje plats kommer Sveriges Television med 72 procent.

– Vår vision är att vara landets viktigaste medieföretag och ledande kulturskapare. Här har vi fått ett kvitto att vi är på rätt väg. Dessutom ökar vår publik i alla kanaler och alla åldrar, säger Cilla Benkö, vice VD.

"Förtroendebarometern" görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997.

– Förmodligen handlar det också om något mer än erkännandet av Sveriges Radio i sig. Mediesamhället fragmenteras och många kommersiella medier lever under stark ekonomisk press. Public serviceradio har en unik möjlighet att upprätthålla de publicistiska ambitionerna och verkligen vara en radio i samhällets och allmänhetens tjänst, säger VD Mats Svegfors.

1. Sveriges Radio 79%
2. IKEA 75%
3. Sveriges Television 72%
4. Universitet/högskolor 64%
5. Dagens Nyheter 57%
11. Radio/TV 41%
12. TV 4 41%
24. Dagspressen 26%

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista