Vill skapa ett enat destinationsbolag

Som sista turistområde i Dalarna försöker Älvdalen nu få turistföretagen att samarbeta och bilda ett gemensamt sälj- och marknadsföringsbolag, ett så kallat destinationsbolag.

Att ena turistföretagen i Älvdalen har man försökt många gånger utan att lyckas. Och den här gången är det nu eller aldrig som gäller.

- Lyckas vi inte nu så kommer vi få svårt att samla näringen i vår destination för en lång tid framöver, tror Peter Entian som är turistsamordnare i Älvdalens kommun.

Tusristnäringen i Älvdalens kommun omsätter över 700 miljoner kronor om året och Idre fjäll står för cirka 200 miljoner.

Men det finns ungefär 100 turistföretag till i kommunen som till exempel håller i stuguthyring, hundspann eller vandringsturer. Men den dåliga samordningen gör det svårt för människor att boka ett komplett semesterpaket hemifrån.

- Vi ser idag att vi blöder gästnätter till våra konkurrerande destinationer, säger projektledaren för Destinationsutveckling Älvdalen, Michael Nyberg.

Han menar att gästerna sitter hemma och letar efter stugor och liknande på internet - utanför kontorstid.

- Den avsaknaden måste vi komma till en lösning med väldigt snart, säger Michael Nyberg.

Den 4 maj träffas företrädare för turistnäringen i Älvdalen för att diskutera bildandet av ett destinationsbolag.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista