Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Borlänge säljs som framtidsstad

Borlänge kommun och turistnäringen har bildat ett gemensamt bolag för att marknadsföra Borlänge som framtidsstad. Borlänge och Company heter företaget. Tiina Ohlsson, blivande VD, tror att företaget kan göra Borlänge mer attraktivt så att staden får fler besökare.
- Vi ska gnugga bort den gamla stämpeln och ge Borlänge en ny attraktionskraft, säger Tiina Ohlsson.

Turistnäringen har 51 procent av aktierna i det nya bolaget men Björn Löfqvist, tillförordnad VD för Borlänge och Company, tror inte att det betyder att näringslivet kommer att styra bolaget. Han säger att ansvaret för bolaget ligger hos styrelsen som består av en representant från kommunen, en från näringslivet och tre helt fristående. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".