Omgörning vid husförsäljning vanligare

Homestaging är en trend som växt sig stor i USA och Storbritannien och som går ut på att genom att göra om i ett hus innan visning och försäljning öka möjligheterna att få det sålt snabbt och för mer pengar.

- Jag tror att det kommer mer och mer till Sverige, säger Lena Pehrs-Danielsson som läser utbildningen Entreprenörskap inom upplevelseindustin i Leksand.

På utbildningen får studenterna genom en praktikperiod lära sig mer om så kallad homestaging.

Homestaging kan användas av den som vill sälja sitt hus snabbt och få bra betalt. Det handlar om att göra förändringar i sitt hem inför visningen så att köparen får ett bättre intryck och är beredd att betala mer.

Förändringarna kan innebära att man har färre möbler i sitt hem vid visningen, så att köparen får större utrymme för sin egen fantasi att se hur det skulle kunna se ut när han eller hon flyttat in, med sina egna möbler. Det kan handla om att byta gardiner eller lampor för att få ett bra ljus i rummet.

Nya kuddar och andra inredningsdetaljer kan också fräscha upp. Liksom att måla om en vägg som blivit smutsig eller gulnat. Eller att ha passande växter i hemmet för att förbättra köparens första intryck.

- Man ska ju få huset att bli sålt snabbare, säger Lena Pehrs-Danielsson. För redan vi uppfarten så kan ju en fastighet få den potentiella köparen att bilda en första åsikt och efter tio sekunder kan han eller hon ha bestämt sig för om de ska köpa eller inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".