1 av 2
Dubbdäck. Foto Bertil Ericson, Scanpix.
2 av 2
Skylt som visar dubbdäckförbud. Foto Transportstyrelsen
NY RAPPORT VISAR

"Dubbdäcksförbud saknar grund"

”Inget stöd för att dubbdäck skulle vara farliga”
1:23 min

Dubbdäcksförbud har inte några positiva effekter på hälsan. Det visar en ny utredning som presenteras idag. De städer som infört dubbdäcksförbud har saknat tillräckligt vetenskaplig grund enligt utredningen.

– Det finns inget underlag för att förbjuda dubbdäck i Sverige. Det säger Anders Karpesjö, som är vd för däckspecialisternas Riksförbund.


Förnyad och bättre debatt
Att dubbdäck drar upp hälsofarliga partiklar, det är forskarna överens om. Och de senaste åren har därför debatten varit het kring dubbdäckens vara eller inte vara.

I Stockholm, Uppsala och Göteborg har man till och med infört dubbdäcksförbud på vissa gator.

Men enligt den här nya rapporten som gjorts av Riksdagens egen utredningstjänst, så går det inte att se några positiva hälsoeffekter i de fall där man förbjudit dubbdäck.

– Jag tror att det här kan leda till en förnyad och en bättre debatt om den här frågan. Debatten har tidigare delvis varit baserad på en tro om att dubbdäck är så förfärligt farliga. Medan den här rapporten visar att det inte finns något stöd för en sådan uppfattning, säger Anders Karpesjö.


Bättre beslutsunderlag
Den moderate riksdagsledamoten Ulf Berg från Avesta är en av de som beställt den här nya rapporten, och han tycker att det finns anledning för han och hans politikerkollegor att vara självkritiska.

– Ja det får man väl fundera över som beslutsfattare, att de beslut man fattar ibland inte alltid är tillräckligt bra underbyggda. Jag tycker nog att det beslut som jag själv var med och tryckte på knappen förra mandatperioden, att ge kommunerna möjlighet, skulle vi haft ett bättre beslutsunderlag på.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Fakta: Dubbdäck

  • Dubbdäck är i Sverige tillåtna mellan 1 oktober och 15 april. Övrig tid på året är det förbjudet att köra med dubbdäck, med undantag då det är - eller befaras - bli vinterväglag.
  • Det är inte tillåtet att framföra ett fordon med både dubbade och odubbade däck. Om en personbil med dubbdäck drar ett släp måste även släpets däck vara dubbade.
  • I dag kan kommuner förbjuda dubbdäck på vissa gator, och regeringen förbereder ett förslag om miljözoner som öppnar för att förbjuda dubbdäck i större områden.
  • Lokalt förekommer även dubbdäcksförbud i Sverige. Den första gatan som fick dubbdäcksförbud var Hornsgatan i Stockholm.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".