Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SSAB

Bra år trots stor förlust för stålkoncernen

Publicerat fredag 11 februari 2011 kl 11.30
Martin Lindqvist: ”Sverige måste förbättra infrastrukturen”
(1:11 min)
SSAB

Stålkoncernen SSAB gick med en oväntat stor förlust under det sista kvartalet i fjol. Men helåret 2010 blev ändå betydligt bättre än 2009. Det framgår av bolagets bokslut som presenterats i dag.

Under det sista kvartalet i fjol blev förlusten för SSAB 176 miljoner kronor, och det ska då jämföras med en vinst på 348 miljoner under samma kvartal året före.

Och förlusten blev betydligt större än vad analytiker räknat med.

Efterfrågan på SSABs produkter var sämre än väntat, främst då i Europa och Nordamerika. Och en produktionsstörning i en av masugnarna i Oxelösund påverkade också resultatet negativt.


"Jag är inte nöjd"
Men sett till hela 2010 gick SSAB med vinst. Den blev 682 miljoner kronor mot en förlust på drygt 2 miljarder under 2009.

Och den vinsten har uppnåtts trots att den starka svenska kronan påverkat rörelseresultatet negativt med omkring 1,5 miljarder kronor.

Men nye koncernchefen Martin Lindqvist är ändå inte nöjd.

– Vi kan göra bättre än så, men 2010 var ett tufft år. Det var bättre än 2009 när vi hade förlust i bolaget, men jag är inte nöjd med det.

"Infrastrukturen bör förbättras"
Det är den starka svenska kronan tillsammans med stigande priser på råvaror som järnmalm, skrot och kol och dessutom vädret som drar ner SSAB:s resultat.

– Vi har ju haft problem med järnvägar och hamnar, så infrastrukturen i Sverige måste nog förbättras om vi ska fortsätta ha en stark exportindustri baserad i Sverige.


Hävdar sig i Asien
För 2011 är Martin Lindqvist ändå optimistisk. Efterfrågan på stål kommer öka eftersom konjunkturen är på väg uppåt i de branscher som köper stål, fordon- och gruvindustrin till exempel.

Och på den viktiga och växande kinesiska marknaden tror Martin Lindqvist att SSAB ska kunna hävda sig.

– Vi säljer bara våra mest högvärda produkter i Asien och där är konkurrensen inte alls lika stor från de lokala producenterna.

Nye koncernchefen Martin Lindqvist skriver i en kommenter till bokslutet att marknadsbilden i dag är något ljusare än vad den var under det sista kvartalet i fjol.

Bland annat räknar han med att marknaden för SSAB:s tunnplåtsprodukter kommer att förstärkas.

Dalanytt
dalanytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".