Färre liftkort såldes under den gångna vintern. Foto: Matthias Schrader / Scanpix.
DALARNA

Dyrare liftkort trots momssänkning

"Det hade blivit dyrare ändå"
1:21 min

Trots att momsen sänktes för några år sedan har priset på liftkort höjts rejält. Enligt en granskning av riksdagens skatteutskott har liftkortspriserna stigit betydligt mer än andra priser.

– Vi har investerat och produktutvecklat under alla de här åren, säger Christer Rosén, ordförande för liftanläggningarnas organisation SLAO.

Var det inte meningen att liftkortspriset skulle sänkas när momsen sänktes?

– Samtidigt har vi haft en kostnadsökning på personalsidan och framför allt energisidan. Någonstans måste ju även det tas ut.

Efter ett hårt lobbyarbete från SLAO sänktes momsen till sex procent 2007. Direkt därefter sänktes också liftkortspriserna lite.

Men sedan har priserna skenat uppåt, i genomsnitt en ökning med 14 procent. Från skidsäsongen 2006/07 till säsongen 2010/11 borde ett liftkort ha blivit i genomsnitt 3,7 procent dyrare, om man räknar in momssänkningen och inflationen.

Christer Roséns egen anläggning, Säfsen Resort, har höjt priserna mest av alla. Ett tredagarskort för ungdomar till exempel, har höjts med 36 procent.

– Vi hade låga ingångspriser. Sedan har vi produktutvecklat rätt rejält. Mer skidåkning, mer snöstystem och mer utbud, säger Christer Rosén.

Vad hade hänt med liftkortspriserna om momsen INTE hade sänkts?

– Det hade blivit dyrare ändå!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".