Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.
KRITIK IDAG:

Försäkringskassan drar in ersättning efter omprövning per telefon

Försäkringskassan: ”Jag delar inte deras uppfattning”
1:23 min

Försäkringskassan i Dalarna får hård kritik efter att ha dragit in stöd till personer med funktionshinder efter omprövningar per telefon, utan att ens träffa de berörda personerna

Kritiken mot försäkringskassan kommer från assistansbolagen i länet.

– I tre fall hos oss har omprövningar gjorts enbart per telefon. Två av brukarna fick sin assistansersättning indragen, den tredje fick behålla den, säger Malin Ohlson på Enigheten Assistans i Borlänge.

– Det finns ingen som blivit beviljad assistans per telefon, säger Veronica Hedenmark som driver VH assistans. Hon är mycket kritisk till hur Försäkringskassan i Dalarna gör.

– Det här är rättsosäkert. De här metoderna känner vi inte igen från övriga landet.

Jörgen Ekdahl är enhetschef på Försäkringskassan i Borlänge. Han erkänner att det kan finnas enstaka fall där indragningar har gjorts per telefon. Men han menar att det här sättet att bedöma personers hälsa på inte är något som Försäkringskassan gör rutinmässigt.

– Om det skulle vara så att vi regelmässigt gör omprövningar per telefon, ja då skulle ju förtroendet för Försäkringskassan sjunka drastiskt.

Men assistansbolagen menar att det här är en metod som ni använder er av ofta?

– Jag delar inte deras uppfattning. Vid något tillfälle kan det här ha hänt. Det kan både vara rätt och fel, men troligen så skulle det vara så enkelt som att vi gjort fel, säger Jörgen Ekdahl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".