Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
FALUN

Firma fick telefonen avstängd utan förklaring

Uppdaterat fredag 15 mars 2013 kl 10.13
Publicerat fredag 15 mars 2013 kl 06.13
Åke: "Vi är i händerna på de stora drakarna"
1:27 min
1 av 2
Numret på skylten har upphört. Foto: Eva Rehnström/Sveriges Radio.
2 av 2
Åke Mårtensson. Foto: Eva Rehnström/Sveriges Radio.

Småföretagaren Åke Mårtensson i Falun kan ha gått miste om tusentals kronor i intäkter den senaste veckan. Anledningen är att Telia utan förklaring har stängt av abonnemanget som hans firma haft i 20 år. Telia säger att det hela är ett missförstånd.

Åke Mårtensson driver sedan 20 år tillbaka småföretaget Fyndservice i Falun. I början av veckan började han misstänka att något var fel på hans telefon.

– Det var helt tyst. Jag ringde mitt eget nummer. Då hade det upphört. Det märkliga är att vi har haft numret i 20 års tid och helt plötsligt försvinner det, säger Åke Mårtensson.

Han tog kontakt med Telia som inte kunde få igång numret, men däremot ändra meddelandet och lägga till en hänvisning. Åke Mårtensson uppskattar att firman har förlorat mellan 5 000 och 6 000 kronor per dag sedan Telia stängde av hans telefon.

– Många kan ju tro att vi har lagt ner företaget. Det känns helt galet. Vi kan inte göra någonting. Vi är i händerna på de stora drakarna.

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, säger att det har blivit fel på överlåtelsen av abonnemanget. När Fyndservice för en kort tid bytte ägare byttes numret till ett företagsabonnemang och då kunde numret sedan inte flyttas tillbaka till Åke Mårtenssons privata abonnemang. Det är något som Telia borde ha upplyst honom om.

– Alla sådana saker där han inte har fått hjälp på ett snabbt och bra sätt är naturligtvis beklagligt, säger Hans G Larsson.

Fem dagar utan telefon för en småföretagare, hur ser du på det?

– Det är naturligtvis en katastrof. Men den här lösningen får han inte ha som företagskund.

Vad kan Åke göra och vad kan ni göra?

– Vi ska säkerställa att den här förbindelsen kommer igång i dag (i går), så han får en fungerande telefon. Sen kommer vår avdelning för kundrelationer att kontakta honom så att vi kan diskutera hur det här har gått till och så får vi också titta på kompensationsbiten, säger Hans G Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".