Foto: Ines Micanovic.
REGERINGSFÖRSLAG: TA BORT OMDÖMEN

Färre omdömen minskar arbetsbördan

"För min egen arbetsbelastning är det bra"
1:28 min

Lärarna tvingas lägga alltför mycket tid på att skriva omdömen. Därför vill regeringen ta bort alla omdömen från årskurs sex från och med nästa år. Ett förslag som tas emot med blandade känslor på Västra skolan i Falun.

SO- och svenskaläraren Frida Ekholm skriver omdömen till åttio elever i sina ämnen, något hon kommer att slippa nästa år. Regeringen vill nämligen slopa alla IUP, det vill säga individuella utvecklingsplaner, från årskurs sex till nio. Något som Frida Ekholm tycker är både bra och dåligt.

– För min arbetsbelastning är det bra men sedan vet jag inte om det är bra för elevernas utveckling.

Det Frida Ekholm menar är att om eleverna inte får veta hur de ligger till i de olika ämnena så blir det svårt att förbättra resultatet. Hon tycker därför att något bör ersätta de individuella utvecklingsplanerna när dessa ta bort. Men i förslaget står inget om någon ersättning. Tvärtom så tycker utbildningsminister Jan Björklund (FP) att det ska räcka med att de nationella proven blivit fler samt att åldern för betyg sänkts. Det är också viktigt att arbetsbördan för lärare minskar, något som läraren Åsa Österlund håller med om.

– Jag skulle aldrig klara av detta om jag var nyutexaminerad lärare.

Åsa Österlund undervisar i Fysik, Kemi, Biologi, Teknik och Mattematik. Det innebär många elever som alla har rätt till sina individuella utvecklingsplaner. Något som tar tid. Men Åsa Österlund tycker ändå, som Frida Ekholm, att man inte bara kan skrota ett system då eleverna behöver få veta hur läget är.

– Det viktigaste är att det inte blir i samma omfattning som det är nu, säger Åsa Österlund.

Eva Rehnström
eva.rehnstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".