1 av 2
Inger Rosendahl arbetar som konsumentvägledare i Borlänge kommun. Foto: Stefan Ubbesen/P4 Dalarna.
2 av 2
Ulf Backström som anmält företaget Bygdeboken Förlag AB till både polisen och till Allmänna Reklamationsnämnden. Foto: Stefan Ubbesen
Konsument

Expert: "Bygdeboken gjort sig skyldiga till dröjesmål"

"Det är dröjesmål enligt lag"
1:31 min

Bygdeboken Förlag AB i Avesta har blivit anmält av flera personer som betalat pengar för att köpa en bok som förlaget sedan inte levererat enligt det avtal man slutit med kunderna.
Det är ett klart brott mot gällande hemförsäljningslagar menar en av anmälarna.

Inger Rosendahl är inte en av anmälarna men konsumentvägledare i Borlänge kommun. Hon är expert på konsumentfrågor.

– I det här fallet blev han lovad boken i december 2012. Och nu har det gått ytterligare ett halvår. Då kan man säga, enligt den lag man ska titta på, så är det dröjesmål.

– Får han då inte boken inom så här pass lång tid ska han få pengarna tillbaka.

Kan man skjuta fram publiceringen hur länge som helst?

– Det råder ju avtalsfrihet. Förlaget skulle från första början sagt att de skulle bli fördröjt, säger Inger Rosendahl, och fortsätter:

– Sen kan ju företaget vägra, och då kommer fallet prövas i Allmänna reklamationsnämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".