Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Turism

Tv-reklam ska locka holländare till Dalarna

"Det är exotiskt att gå ut i skogen"
1:14 min
Röda stugor. Foto: Scanpix

Dalarna är ett populärt resmål för holländska turister, näst efter Stockholm åker holländarna helst till Dalarna på semester. Men för att locka ännu fler holländare till Dalarna har en reklamfilm visats i holländsk tv på sistone.

Med tusen sjöar för en spännande kanottur, med fisk som du fångat själv till lägerelden och med skogens konung, älgen. Så marknadsförs Dalarna och resten av mellan-Sverige i en reklamfilm som vistats i holländsk tv på sistone. Filmen ska få holländska barnfamiljer att välja bort charterresemålens all inclusive-alternativ och istället välja all inclusive the Swedish way.

– Precis som den svenska barnfamiljen så åker också den holländska barnfamiljen till Spanien eller Grekland och bor på all inclusive-alternativ, säger Elisabet Asp Christiansson, internationell säljare på Region Dalarna. Här har de lekt med all inclusive-idén men på ett annorlunda sätt, att allting finns enkelt men lite annorlunda.

Istället för att äta all inclusive buffé kan du här själv gå till sjön och fiska upp all mat du orkar äta. Det finns älgar runt stugknuten och istället för äventyrsvattenparker finns här skimrande sjöar där hela familjen kan paddla kanot tillsammans. Reklamfilmen har nått över en miljon barnfamiljer i Nederländerna under våren och försommaren.

Elisabet Asp Christiansson tror att filmen går hem i de holländska stugorna.

– De flesta holländska barn har aldrig grillat korv, till exempel. Det är exotiskt för dem att bara gå en liten sväng i skogen, det behöver inte vara någon jättelång vandring. Bara att få komma ut i skogen och grilla korv eller klättra på sten. Det finns ju nästan inga skogar i Holland, så det enkla är det exotiska, säger Elisabet Asp Christiansson.

Filmen och kampanjen har tagits fram av VisitSwedens kontor i Nederländerna tillsammans med Region Dalarna och andra samarbetspartners i mellan-Sverige.

Mathilda Gustavsson
mathilda.gustavsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".