1 av 5
Klotter på väggen vid lokstallarna i Orsa. Foto: Sara From/Sveriges Radio
2 av 5
Kåre Olsson tror att många klottrar av aningslöshet och ifrågasätter egentligen vad det är man klottrar på. Foto: Sara From/Sveriges Radio
3 av 5
Tidskrävande arbete att få bort sprayfärgen från väggarna. Foto: Sara From/Sveriges Radio
4 av 5
Kåre Olsson, verksam vid Orsa jernvägsförening.
5 av 5
Olle Lind, antikvarie Länsstyrelsen Dalarna.
orsa

Klottret ett dyrt jobb för järnvägsföreningar

"Skadegörelse mot vårt gemensamma kulturarv"
1:20 min

Det finns idag inget kulturhistoriskt skydd för gamla tåg, vilket innebär att saneringskostnader för klotter får tas er egen ficka. Bland annat kämpar Järnvägshistoriska riksförbundet för att klottret räknas som grov skadegörelse och på så sätt bli ett fall för polisen.

Vid lokstallarna i Orsa, där Orsa jernvägsförening håller till, syns spår av sprayfärg på väggarna.

– Vi har haft tillfällen där vi ställt upp vagnar på bangården och sedan har det dröjt några timmar och så är de nedklottrade. Det är ett väldans jobb att sanera det där till absolut ingen överhuvudtaget, säger Kåre Olsson, verksam vid Orsa jernvägsförening.

Han tror att många klottrar av aningslöshet och ifrågasätter egentligen vad det är man klottrar på.

– Om man tänker sig en godsvagn så är den till för att någon ska tjäna pengar på den. Men om man tittar på de fordon som vi har, det är gamla fordon som inte används i kommersiell verksamhet längre. Det betyder att det är en direkt skadegörelse mot vårt gemensamma kulturarv, säger Kåre Olsson.

Det finns två olika lagar som skyddar kulturhistoriska arv. Plan- och byggnadslagen, som kommunerna framförallt arbetar med och kulturminneslagen som Länsstyrelsen fattar beslut kring.

– Kulturminneslagen den skyddar alla fornlämningar, kyrkor och byggnadsminnen framförallt, säger Olle Lind, som är antikvarie på Länsstyrelsen Dalarna.

Men för gamla tåg finns i princip inget skydd alls, då måste det till beslut på en högre nivå.

– Det skulle krävas en ändring i kulturminneslagen att man gav dem ett formellt skydd, idag har de inte det. Det är riksdagen som måste ändra i lagen genom ett riksdagsbeslut.

Sara From
sara.from@sverigesradio.se

Järnvägsföreningar i Dalarna

Orsa jernvägsförening

Grängesberg järnvägsmuseum

Museiföreningen Gefle-Dala jernväg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".