- Besöksnäringen växer och blomstrar i Orsa. Vi vill ta vara på det, säger Joakim Larsson, näringslivschef i kommunen. Foto: Jennie-Lie Kjörnsberg/Sveriges Radio Dalarna

"Vi måste vara bra på turister i Orsa"

"Det måste väl gynna all näring om det kommer hit folk"
2:44 min

För tredje året i rad satsar Orsa kommun på reklam tillsammans med företag från orten för att locka sommarturister. Näringslivschefen Joakim Larsson säger att de har fått bra resultat de första två åren.

År 2012 började reklamsatsningen. Med hjälp av ett 30-tal Orsaföretagare och med uppväxling av länsstyrelsen kunde kommunen lägga två miljoner kronor på reklam i bland annat tunnelbanan i Stockholm, uppger näringslivschefen.

Året därpå blev det reklam för en halv miljon kronor - då i Norge. I år lägger Orsa kommun 100 000 kronor på reklam och hoppas på motsvarande från ortens företag i besöksnäringen.

Då räknas även handlarna i centrum in. Där är inte alla odelat positiva till kampanjerna, visar det sig vid en rundfrågning. Det finns dem som tycker att man bör börja att sälja in Orsa i närområdet, och andra som tycker att turisterna hittar till Orsa ändå.

Men näringslivschefen Joakim Larsson tycker att det är rätt att satsa på marknadsföring.

– Orsa blir mer och mer beroende av besöksnäringen. Vi måste vara bra på turister i Orsa, för annars har Orsa ingen framtid som kommun, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".