Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Julhandeln ökade igen

Publicerat tisdag 28 januari 2014 kl 14.11
"Han kräver dyrare prylar för varje år, så jag är nog med i ökningen"
(1:45 min)
Foto: Erik Mårtensson/TT

Detaljhandeln under den så viktiga julhandelsmånaden december ökade även den här gången, och det blev till slut ett nytt försäljningsrekord för julhandeln 2013.

Totalt ökade detaljhandeln med 1,8 procent under december förra året, jämfört med året innan enligt statistiska centralbyrån, SCB. Det blev en omsättning på 66 miljarder.

– Jag har en son som är tio år, och han kräver dyrare prylar för varje år, så jag är nog med i ökningen, säger Thomas Fridén.

– Jag handlade ungefär lika mycket som förra året, kanske någon pryl mer. Jag köpte till fler personer i år, säger Hanna Lång.

– Lite mindre, tyckte att barnen fick för mycket förra året, säger Katrin Siverby.

Köpmönstret de tre konsumenterna skiljer sig alltså lite åt när de går i butikerna.

Ändå ökade julhandeln och slog återigen nya försäljningsrekord. 66 miljarder hamnade omsättningen på, enligt SCB.

Därmed är ordningen återställd, där alltså julhandeln ökar för varje år, för det var faktiskt så att 2012 var det första året på 17 år, då det inte blev något försäljningsrekord i julhandeln.

Ökningen på 1,8 procent när det gäller detaljhandeln förklarar Handelns eget utredningsbolag, HUI research, med att kunderna återigen fått förtroendet tillbaka för handeln, och när det mer pengar i plånboken så handlar vi också mer, och spenderar hellre pengar på att handla saker som till exempel heminredning och möbler än till exempel på resor.

2013 var också året då e-handeln slog igenom för inköpen av julklappar, med nya rekordnivåer.

En av dem som gärna handlar via nätet när Nina Schmidt.

– Jag handlade mer, men jag handlade det mesta över nätet.

Hur kan det komma sig?

– Det är smidigt, det här med att stå och trängas med en massa folk, man kan förbereda hemifrån. Det är ju också så att när barnen blir äldre så är det en annan typ av saker som de önskar sig och det är lättare att köpa via nätet, säger Nina Schmidt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".