Ett av Avies flygplan. Foto: Jennie-Lie Kjörnsberg, Sveriges radio.
P4 DALARNA KOLLAR: FLYGSÄKERHETEN

Piloternas och flygteknikernas fack kräver: Bryt avtalet med Avies

Flygteknikernas fackförening: "Frustrerande"
2:35 min

Nu kräver både piloternas och flygteknikernas fackföreningar att Trafikverket bryter avtalet med Avies, och handlar upp ett nytt bolag för inrikestrafiken i norra Sverige. Detta efter att Statens haverikommission varnar för det estniska flygbolaget. Jag är väldigt frustrerad, säger Ola Blomqvist,  ordförande för Svensk Flygteknikerförening.

P4 Dalarna kunde i början av sommaren avslöja allvarliga brister på flygplan som tillhör det estniska flygbolaget Avies som som trafikerar flera inrikeslinjer i Sverige, däribland till Mora.

Du kunde höra om flygplan som feljusterade motorer och landnigsställ, reservdelar som saknas, dåliga reparationer på trasiga vingar, och sönderrostade rör på planen som ersätts av gummibitar.

Och i fredags gick statens haverikommission, SHK, ut och varnade för det estniska bolaget. Men vid flygplatsen i Mora fortsätter Avies att flyga som om inget hade hänt.

Nu kräver både piloternas och flygteknikernas fackföreningar att Trafikverket bryter avtalet med Avies, och handlar upp ett nytt bolag för inrikestrafiken i norra Sverige.

–  Jag är väldigt frustrerad för att det här hamnar i någon slags "peka på varandra bland myndigheter situation". Det finns väldigt mycket som tyder på att det finns allvarliga brister i yrkesutövandet här och med det till stöd borde man kunna säga upp avtalet, säger Ola Blomqvist,  ordförande för Svensk Flygteknikerförening.

Trafikverket är den myndighet som tecknat avtal med Avies om flygtrafik i Sverige. Men enhetschefen Johan Holmer,  menar att de inte har ansvaret för hur säkert Avies är.

– Från Trafikverkets sida så ser vi allvarligt på de här uppgifterna. När det gäller ansvaret så ligger det på den estniska tillsynsmyndigheten, samtidigt vet vi att svenska Transportsstyrelsen har viss tillsynsbefogenhet över det här bolaget.

Men utifrån det du fått veta om säkerhetsbristerna, hur känns det att sitta på ett sådant här avtal?

– Vi har ju från Trafikverket svårt att göra egna säkerhetsbedömningar. Kommer säkerhetsmyndigheten med en annan bedömning så agerar vi omgående på det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".