Flicka läser läxa. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Expert: Läxhjälp är inte bästa sättet

"Forskningen pekar på begränsad effekt"
1:46 min

Regeringen föreslår att ta bort läx-rut till årskiftet och bland annat ersätta det med ett utökat statsbidrag så att fler skolor ska kunna anordna läxhjälp istället. Men enligt Martin Karlberg, lektor i didaktik vid Uppsala universitet, är inte läxhjälp i skolan det bästa sättet att hjälpa de elever som är i behov av särskilt stöd.

– Det finns både svensk och norsk forskning som visar att den här typen av satsningar som regeringen nu föreslår har begränsad effekt. Ett problem är att många av de som har problem i skolan är och i behov av särskilt stöd inte är särskilt motiverade och de når man inte med den här typen av satsningar, säger Martin Karlberg, lektor i didaktik Uppsala universitet.

En rundringning som Ekot gjort till ett tiotal läxhjälpföretag visar att flera av deras kunder använder sig av läxrutsavdraget för att de har barn som är i behov av särskilt stöd. Enligt skollagen ska alla elever få den hjälp de behöver för att utvecklas i skolan men när Skolinpsektionen gör sin regelbundna tillsyn är det brister i särskilt stöd som är den vanligaste anmärkningen.

Regeringen föreslår att ta bort läxrutsavdraget till årskiftet bland annat för att det inte bidragit till en mer likvärdig skola. Något som även lärarförbunden ställer sig bakom.

– Problematiken med läxrutavdraget är ju att den bara kan användas av föräldrar som har en lön men alla barn i Sverige har rätt att få det stöd de behöver och då måste man kunna garantera det här inom skolan, säger Johanna Jaara Åstrand, som är Lärarförbundets nya ordförande.

Istället föreslår regeringen bland annat att ersätta skatteavdraget för privat läxhjälp med ett utökat statsbidrag så att fler skolor ska kunna anordna läxhjälp. Men Martin Karlberg menar att det finns forskning som visar att läxhjälp i skolan faktiskt kan öka skillnaderna mellan eleverna.

– Den här norska studien visar ju att läxhjälp i skolan faktiskt ökar skillnaden i elevernas prestationer baserat på olika sociala förhållanden i familjen så det verkar som att de svaga inte får den hjälp som intentionen var, säger han.

Längre reportage i Studio ett i eftermiddag. Då kommer även utbildningsminister Gustav Fridolin till studion.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".