bussrevolution
Dalatrafiks annonskampanj drogs tillbaka kort tid efter att den lanserats.

Bussrevolutionen har kostat skattebetalarna miljoner

Claes Annerstedt, vd: "Den största förlusten för Dalatrafik, det är imagen som vi har förlorat"
1:31 min

Efter lanseringen av "Bussrevolutionen" har Dalatrafik skrotat en dyr annonskampanj, gjort hundratals ändringar i tidtabellerna, lagt till nya busslinjer och anställt mer personal. Sammanlagt har det kostat skattebetalarna miljoner.

I augusti lanserade Dalatrafik ett nytt trafiksystem. Den så kallade bussrevolutionen har kostat dalfolket miljoner i form av skattepengar. En kostnad är lanseringen av det nya trafikssystemet, säger Dalatrafiks vd Claes Annerstedt.

- Våran kampanj som vi drog igång med stora utskick, den var beräknad att kosta en och en halv miljon ungefär.

Annonskampanjen drogs in ett dygn efter tidtabellerna började gälla och tabellerna blev snabbt inaktuella på grund av alla ändringar. Ungefär hälften av de 1,5 miljonerna användes sedan för att informera om förändringarna som följde efter bussrevolutionen.

Daltrafik har också lagt till nya busslinjer för uppskattningsvis tio till elva miljoner efter protesterna och varit tvungna att anställa två-tre extra trafikplanerare för att hantera förändringarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".