Fyrverkerier. Foto: Mika Koskelainen/Sveriges Radio
Foto: Mika Koskelainen/Sveriges Radio

Så håller du ditt nyårslöfte

Har du bestämt dig för att hålla dina nyårslöften? Psykologen Liria Ortiz guidar dig.

Har du också svårt att hålla dina nyårslöften? Här kommer psykologen Liria Ortiz tips på hur du lyckas.

1. Var inte rädd för att misslyckas

Att misslyckas med sina nyårslöften är inget ovanligt. Men visste du att det inte behöver vara dåligt att bryta dina nyårslöften?

– Vad vi glömmer bort är att i alla förändringar ingår att falla tillbaka i gamla mönster, berättar psykologen Liria Ortiz för nyhetsbyrån TT.

2. Sätt upp realistiska mål 

Vill du exempelvis sluta röka? Du behöver inte sluta på en gång. Sätt upp delmål, menar psykologen Liria Ortiz.

-- Om man förstår att löftet är orealistiskt kan man omvandla det till ett mer realistiskt sådant. Överges det helt kommer man i stället att stanna där man var från början, förklarar hon.

3. Motivera dig själv och lyckas bättre

Liria Ortiz menar också att chansen att lyckas är mycket större om formuleringarna är positiva. Vi går tillbaka till sluta-röka-exemplet.

Ett exempel på en negativ formulering är "det är dåligt att röka". Istället kan du använda en positiv formulering som "jag får bättre kondition om jag inte röker".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".