Ingalill Persson och Daniel Fält
Ingalill Persson och Daniel Fält. Foto: Karin Casslén.

Nya tågreklamen machokultur från 50-talet enligt landstingsråd

Ingalill Persson (S): "Det är förnedrande"
14 min

Hur ska kvinnor se ut i reklam? Landstingsrådet Ingalill Persson (S) tycker att Tåg i Bergslagen i sin marknadsföring använder bilder som förnedrar kvinnor. Landstinget är med och finansierar tågtrafiken till och från Dalarna.

Vi sammanförde Ingalill Persson med Daniel Fält från reklambyrån som gjort kampanjen med bilderna. Här kan du höra hela debatten.

Ingalill Persson reagerar särskilt på en där en kvinna sitter på tåget och lockar håret:

– När man ser de här bilderna, till och med min man som fyller 70 år i höst, han sa att "det här är machokultur från 50-talet". Jag åker tåg ganska mycket och jag har aldrig i hela mitt liv sett en kvinna som sitter med locktång och har fulla sminkbordet framför sig, och jag tycker att det är väldigt könsrollsbundet, man hade aldrig framställt en man på det här sättet, det är förnedrande.

Daniel Fält som är marknadsstrateg och copywriter på reklambyrån Helikopter som ligger bakom de här bilderna, säger så här:

– Frågan var, finns den här kvinnan? Finns det unga affärskvinnor i Dalarna som ser ut så här, som tycker det är viktigt med sitt utseende? Naturligtvis sitter de inte med locktång på tåget, vi tänkte att det var glimten i ögat. Men det var ingen glimt enligt Ingalill.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".