Athena tycker att hemtjänsten fungerar bra

1:11 min

Athena omsorg har fått kritik för sin hemtjänst i Skattungbyn utanför Orsa. Det är anhöriga som tycker att vården har varit bristfällig. Nu svarar Athena på kritiken.

Lena Sandlin Lundberg är verksamhetschef för Athena omsorg. Så här kommenterar hon kritiken.

– Första veckan var lite strulig. Det var ju inte inskolad personal så som vi hade tänkt eftersom vi skulle ta över befintlig personal. Men vi har löst det. Det har kommit in fyra klagomål under de här första veckorna men idag så rullar ju verksamheten på väldigt bra

Anledningen till att Athena fick en turbulent start i Skattungbyn var att det saknades personal. Tanken var att de anställda på Skattunge service skulle fortsätta att arbeta inom hemtjänsten när Athena tog över. Men när det bara var några dagar kvar tills Athena skulle ta över så valde personalen att inte jobba åt företaget.

Det gjorde att Athena snabbt fick kalla in personal som inte arbetat med brukarna tidigare. Så enligt Athena ligger ansvaret för den dåliga starten på den tidigare personalen. Och vad det gäller oron från anhöriga och brukare så har Lena Sandlin Lundberg förståelse.

– Det är ju fullt förståeligt. Det skapas alltid en oro när det blir förändring och det skapar ju en oro för de anhöriga också. Där har vi bara försökt att ha en nära dialog med de anhöriga och med våra kunder/brukare och jag upplever att vi har en väldigt fin relation idag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista