Den gamla bangården i Furudal kan komma att användas snart igen - åtminstone om Inlandsbanan AB får som de vill.
1 av 2
Den gamla bangården i Furudal kan komma att användas snart igen - åtminstone om Inlandsbanan AB får som de vill. Foto: Sofie Lind/Sveriges Radio.
Rälsen i Furudal och till Bollnäs kan komma att öppna igen i framtiden.
2 av 2
Rälsen i Furudal och till Bollnäs kan komma att öppna igen i framtiden. Foto: Sofie Lind/Sveriges Radio.

Nya tag för järnvägen i Furudal

1:01 min

Järnvägssträckan mellan Orsa, Furudal och Bollnäs kan komma att öppna igen. Det är åtminstone vad företaget Inlandsbanan AB vill och nu i veckan håller företaget på med en ny beräkning på vad det skulle kosta att rusta upp och öppna sträckan igen.

– Den här förbindelsen mellan Orsa och Bollnäs behövs med tanke på hur det ser ut på Dalabanan till exempel, där man vill öka persontrafiken och det går mycket gods. Och då tycker vi att finns det befintlig infrastruktur byggd, då bör den användas, säger Otto Nilsson som är VD för Inlandsbanan AB.

Senast företaget gjorde en kostnadsberäkning var år 2011 och då kom de fram till att det skulle kosta minst 60 miljoner kronor för att ställa i ordning den runt 12 mil långa järnvägssträckan.

Men det här är pengar som Trafikverket inte vill satsa och de vill inte heller sköta drift eller underhåll av banan – ett stöd som är absolut nödvändigt för en nyöppning av banan, menar Otto Nilsson.

– Vårt nästa steg är att uppvakta regeringen och vi har begärt att få träffa infrastrukturministern om den här frågan.

Inlandsbanan AB och representanter från dalakommunerna Mora, Orsa och Rättvik väntas träffa ministern Anna Johansson (S) någon gång senare i år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista