Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilden visar Högskolan Dalarna i Falun.
Ny termin, samma könsroller på Högskolan Dalarna? Foto: Sofie Lind/Sveriges Radio.

Få män på Högskolan Dalarnas förskollärarprogram

Katharina Davidsson: "Statusen på yrket är problemet"
1:02 min

En ny termin är i full gång på Högskolan Dalarna. Där, som på många andra ställen, finns fortfarande vissa utbildningar med nästan bara kvinnor som studenter och andra med nästan bara män.

Av de som började på förskollärarprogrammet i höstas, var bara fem procent män. Henrik Fogelberg är en av dem, och han tycker det är synd att inte fler män vill bli förskolelärare.

– Det finns barn som inte har någon manlig förebild i sitt liv över huvud taget. Att då ha en manlig pedagog på förskolan i sin vardag tror jag kan vara positivt, säger Henrik Fogelberg.

Enligt de senaste siffrorna från SCB är bara nio procent av landets förskolelärare män. Henrik Fogelberg har själv bara fått positiva reaktioner på att han studerar till förskolelärare men han tror att det finns fördomar mot män som förskolelärare.

– Det är det folk läser om, sexuella övergrepp mot barn utförda av män på förskolor. Folk kanske får en onyanserad bild eftersom det enbart är negativa grejer om manliga förskolelärare som märks, säger Henrik Fogelberg.

Katharina Davidsson är programansvarig för förskollärarprogrammet på Högskolan Dalarna och vill se fler män som förskolelärare.

– Jag tycker det är tråkigt att så få män söker, det är spännande med en mångfald så att förskolan representerar samhället som det ser ut. Det gör det inte nu, säger Katharina Davidsson.

Katharina Davidsson berättar att en del manliga studenter som har gått förskollärarprogrammet senare har bemötts av en negativ inställning till män på förskolor. Bland annat så har en del föräldrar inte velat att de ska byta blöja på barnen. Att marknadsföra förskoleläraryrket för just män tror Katharina Davidsson kan vara svårt.

– Först och främst måste det kännas attraktivt för män att arbeta i förskolan. Där kanske inte själva utbildningen är det största problemet utan snarare statusen och lönen på yrket, att det är ett kvinnodominerat yrke och därmed har låg status och låg lön.

Samma problem finns åt andra hållet. Antalet kvinnor i IT-yrken har inte ökat de senaste åren och samma sak gäller på IT-utbildningarna på Högskolan Dalarna. Caroline Berglund har nu börjat sin andra termin på systemvetenskapliga programmet. Hon möttes av många förvånade kommentarer när hon berättade om sitt val av utbildning.

– När jag sa att jag sökte den här utbildningen så var nästan allas reaktioner ifrågasättande. Sen när omgivningen började se att jag klarade mig, då var det som att folk förstod, 'Jaha, du ska jobba med det här', säger Caroline Berglund.

Av alla som började en data- eller IT-linje på Högskolan Dalarna i höstas, var en tredjedel kvinnor. Caroline Berglund är en av få kvinnor i klassen men ser inga problem med det. Det har hänt att en manlig kurskamrat sagt något nedlåtande om de kvinnliga studenterna men sådana kommentarer får inte någon positiv respons. En sak som Caroline Berglund tror hade varit bra för att motverka en negativ syn på kvinnor i tekniska yrken, är fler kvinnliga förebilder.

– Tjejer som jobbar med det här kanske också ska visa sig i skolorna. Då tror jag att det blir som en förebild, att man får något att sträva efter, säger Caroline Berglund.

Hans-Edy Mårtensson är programansvarig för digitalbrotts- och e-säkerhetsprogrammet. Han tycker det är synd att inte fler kvinnor söker till tekniska utbildningar, men han tror att det är svårt att hitta enkla lösningar för att locka fler kvinnor.

– Vad man kan göra på kort sikt är att jag som lärare så fort jag har möjlighet påpekar att det finns flickor som går IT-utbildningar och att det går bra för dem. Så att folk verkligen förstår att flickorna klarar sig lika bra som pojkarna, säger Hans-Edy Mårtensson.


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".