Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)

Dalatrafik säger upp kritiserat avtal med Samres

Publicerat måndag 22 februari 2016 kl 10.54
Leif Nilsson (S): "Den här gången ska det nog bli så att vi känner igen språket"
(1:41 min)
Bussar
Genom att ta tillbaka driften i egen regi, hoppas Dalatrafik att det ska fungera bättre att beställa färdtjänst. Foto: Johannes Rosendahl

Efter flera års kritik från resenärer, säger nu Dalatrafik upp avtalet med kritiserade Samres. Bussbolaget tar tillbaka driften av både trafiken och beställningscentralen som tidigare skötts från bland annat Moldavien.

Dalatrafik tog beslutet på en extra bolagsstämma i dag, måndag. Bakgrunden är att det under flera års tid kommit kritik mot hur beställningscentralen har fungerat. Bolaget har också gjort en utredning och kommit fram till att det är bättre att sköta trafiken och beställningscentralen i egen regi.

– Vi har tagit del av många klagomål. Det har varit brister i språket och brister i geografin, – ja, det har varit många olika saker, säger Leif Nilsson (S), ordförande för Region Dalarna, en av dem som äger Dalatrafik.

– Det är klart att vi tror att en beställningscentral som sitter tillsammans med de övriga som jobbar i Dalatrafik får samordningsfördelar där man kan hjälpa varandra och se till att saker och ting fungerar.

Avtalet med Samres går ut 30 juni nästa år, 2017, och fram till dess ska Dalatrafik hitta lokaler där beställningscentralen kan sitta.
Kommer de som sköter beställningscentralen att sitta i Dalarna då?
– Den här gången ska det nog bli så att vi känner igen språket, säger Leif Nilsson. 

Att beställningscentralen placeras i Borlänge innebär också att det blir ett 40-tal nya tjänster. På sikt räknar Dalatrafik också med att det ska bli billigare att driva verksamheten i egen regi. Bolaget räknar med att spara ungefär sex miljoner kronor per år, dock inte förrän år 2020.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".