Järnvägsspår på Orsa bangård.
Foto: Jennie-Lie Kjörnsberg/Sveriges Radio Dalarna

Riskanalys: 45 minuter längre restid till Stockholm

1:12 min

Föreningen Dalabanans Intressenter slår larm om skicket på järnvägen. Nästan inga investeringar finns inplanerade före 2026, och restiden mellan Borlänge och Uppsala kan i värsta fall öka med 45 minuter.

Dalabanan - som går mellan Mora och Uppsala - lider av ett stora behov vad det gäller renoveringar och uppgraderingar. Det framkommer av Järnvägsnätsbeskrivningen som Trafikverket gjort för 2017. 

Spårbyten och andra reinvesteringar finns med i deras plan, men med undantag för en insats 2019 finns i nuläget inget inplanerat förrän 2026, samtidigt som skicket på järnvägen idag är så dåligt att det kan bli tal om hastighetssänkningar. Och det får Dalabanans Intressenter - som är en förening med kommuner, länsstyrelser och regionala organ utmed Dalabanan - att slå larm om konsekvenserna det kan få.

– Det påverkar ju dels konkurrenskraften gentemot bilen för resande mellan dalarna och Stockholm. Men det påverkar även den arbetspendling som sker mellan Sala, Hed och Uppsala, med Upptåget till exempel där vi ser att det finns risk för kraftigt förlängda restider. Det påverkar egentligen alla orter utmed Dalabanan och näringslivet där som är beroende av täta och snabba transporter till och från Stockholm, säger Magnus Landström, projektledare för Dalabanans Intressenter.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista