Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt kontaktcenter ska göra det lättare för Faluborna att få svar

Publicerat söndag 13 mars 2016 kl 06.00
Projektledaren Kristina Hirsbo: "Vi märker att det finns ett behov bland invånarna"
(1:05 min)
Ett gemensamt kontaktcenter etableras i Falu kommun.
Kristina Harsbo, projektledare, och Niklas Lind, kommunikationschef vid Falu kommun. Foto: Therésa Persson

Nu ska Falu kommun bli bättre på att möta och lyssna till sina invånare. Ett nytt kontaktcenter ska sjösättas i juni, för att göra det lättare för Faluborna att få kontakt med kommunen.

Kristina Harsbo, projektledare för det kommande kontaktcentret, menar att behovet av ett kontaktcenter är stort bland invånarna.

– Vi behöver öka tillgängligheten till kommunen. Tanken är att det ska bli lättare att få kontakt med oss och att vi ska bli lättare att samarbeta med. Just nu är vi inte mästare på det här och det finns stor förbättringspotential på den punkten, menar Harsbo.  

– Vi tror att det här sättet att samla alla inkommande förfrågningar på ett ställe är bra.

Har ni hört från invånarna att det finns ett behov av det här?

– Vi ser ju i statistiken över alla samtal som kommer in till oss att det inte direkt är några siffror att skryta med i dagsläget, och vi märker också av behovet i vår nuvarande växel att det finns en förbättringspotential där, säger Kristina Harsbo.

I första ledet ska miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen implementeras i kontaktcentret, med start 6 juni i år, berättar Kristina Harsbo.

– Vi räknar med att vi ska ha alla förvaltningar inne i centret 2018.

Niklas Lind, kommunikationschef vid Falu kommun tror att det här vänder den nedåtgående statistiken.

– Det här kommer innebära en väldigt stor förändring och till stor nytta för faluborna. Det blir mycket enklare att ha med oss att göra. Vår målsättning är att 70 procent av de som hör av sig till kontaktcentret ska få hjälp med sin frågeställning direkt i sitt första samtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".