Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Avestaborna åker gratis buss. Foto: Stefan Ubbesen.
1 av 2
Foto: Stefan Ubbesen.
Kommundirektör Anders Friberg och socialdemokratiska kommunalrådet Lars Isacsson.
2 av 2
Kommundirektör Anders Friberg och socialdemokratiska kommunalrådet Lars Isacsson. Foto: Stefan Ubbesen.

Avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta hotad efter Dalatrafiks krav

Lars Isacsson: "Bortkastade skattepengar"
2:04 min

I slutet av februari bestämde Dalatrafik att resenärer i länets alla kommuner ska visa upp ett färdbevis. Och det här betyder att den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta är hotad, menar kommunalrådet Lars Isacsson (S). Men enligt Dalatrafik så finns det lösningar.

– Vi tycker att den avgiftsfria kollektivtrafiken är bra. Vi har ökat resandet med 170 procent, så det har varit en riktig framgång för Avesta, säger Lars Isacsson (S).

Att resenärer skulle behöva visa upp ett färdbevis betyder i praktiken att Avesta kommun först skulle behöva köpa in busskort för nära en miljon kronor och sedan dela ut dom till resenärerna för att fortsätta med sin avgiftsfria modell.

– Dalatrafik vill ha en ökad trygghet och bättre statistik. Och där har vi fört fram det här med fotoceller på bussarna som är ett väldigt tillförlitligt instrument, säger kommundirektör Anders Friberg.

Och om det nu blir som Dalatrafik vill, då försvinner den avgiftsfria kollektivtrafiken, menar Lars Isacsson:

– En merkostnad med en miljon för Avestas skattebetalare utan att få en enda till bussresa är bortkastade skattepengar, så det gör vi inte.

Inga-Britt Kronnäs är socialdemokratisk ordförande i Dalatrafiks styrelse. Hon säger att Dalatrafik behöver ett tillförlitligt system för att få veta hur många som reser med bussarna. Det ligger sedan till grund för betalningen till de trafikerande bussbolagen.

Men det finns lösningar som gör att kollektivtrafiken i Avesta kan vara nästan gratis även i fortsättningen:

– Man kan sälja ett kort för vad kortet kostar, kanske 30 kronor, och som man sedan kan åka hur mycket man vill på. Det blir så gott som gratis, säger Inga-Britt Kronnäs.


Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".