Försäljning av bilar i bilhall.
Tvister vid köp av begagnade bilar är en av de vanligaste ärendena hos konsumentverket. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Begagnade bilar toppar klagomålen bland konsumenter

1:23 min

Begagnade bilar är en av de absolut vanligaste klagomålsärendena, enligt statistik från Konsumentverket. Och ofta uppstår problemet för att varken konsumenten eller säljaren faktiskt vet vilka regler som gäller.

På Konsumentsverkets tjänst, Hallå Konsument, finns konsumentrådgivaren Christine Holts. Enligt henne beror många av de uppkomna klagomålen på att varken köparen eller den bilfirman som säljer bilen riktigt vet vilka regler och rättigheter som gäller för de båda parterna.

– Det är ofta så att en konsument inte vet vad skillnaden är på reklamation och en garanti. Och det vet oftast inte säljaren heller märker vi, säger Holts 

I kategorin varor är det just begagnade bilar som toppar bland klagomålen hos konsumentverket. I hela Sverige utgör begagnade bilar 8,2 procent av alla klagomål. Och i Dalarna är siffran ännu högre - 9,3 procent.

Peter Storsnes är platschef på en bilfirma i Falun, och han håller med om att okunskap bland handlare kan var ett problem, men tror också att många köpare förväntar sig mer av en begagnad bil än vad som är rimligt.

– Jag kan tänka mig att kunderna förväntar sig mer än vad man får när man köper begagnade bilar. Men sen gäller det för handlare att ta ansvar för uppenbara fel, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista