Bilarna på Classic Car Week - rariteter och klimatbovar.
1 av 3
Bilarna på Classic Car Week - rariteter och klimatbovar. Foto: Conny Sillén/TT
Margareta Wikström, aktiv i Naturskyddsföreningen i Rättvik.
2 av 3
Margareta Wikström, aktiv i Naturskyddsföreningen i Rättvik. Foto: Alva Snis Sigtryggsson
Roland Pettersson är ansvarig för Classic Car Week
3 av 3
Roland Pettersson är ansvarig för Classic Car Week Foto: Alva Snis Sigtryggsson

Klimatbovar på cruising i Rättvik

3:12 min

Både Miljöpartiet och Naturskyddsföreningen i Rättvik har tidigare år försökt få Classic Car Week att klimatkompensera för evenemangets utsläpp. Men det har arrangörerna inte hunnit med i år.

Däremot arbetar bilveckan med miljöfrågan på andra sätt säger ansvarige Roland Pettersson.

– Vi uppmanar de som bor på campingen att promenera ner på samhället istället och köra så lite som möjligt. Och sen har vi folk som plockar upp skräp hela tiden. Så vi försöker vara så miljövänliga vi kan.

Naturskyddsföreningen i Rättvik tycker att Classic Car Week har tagit steg i en miljövänligare riktning men att de kan göra mer.

– De skulle kunna bli modernare. Kanske en elbilstävling eller elbilsutställning. Att det klassiska fortsätter in i framtiden, det skulle jag vilja se, säger Margareta Wikström som är aktiv i föreningen.

I våra sociala medier har vi frågat personer om de tycker att det är ett problem att motorintresset bidrar till miljöförstöring. Så här svarar några.

Nä, tror inte att cruising gör särskilt stor åsamkan på klimatet. Särskilt inte om vi jämför med hur en genomsnittlig näringslivstopp flyger omkring i business class. Låt folk ha sina retrobilar och rikta blicken uppåt!

Att folk måste ta mer eget ansvar är självklart oavsett. Man borde kunna kasta sitt skräp i soptunnor med mera.

Landet har blivit uppbyggt på att vi ska använda bilen mera.Det finns inga affärer på landsbygden så vi måste åka x antal mil för handel.
Så en vecka i Rättvik med bilar är nog en utandning i universum...

Elbilarna lär enligt arrangörerna få vänta men klimatkompensering genom att evenemanget till exempel finansierar trädplantering i andra delar av världen kan bli aktuellt till nästa års bilvecka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista