Två män skakar hand och en bunt med papper.
Tidigare anställda på Tre-butiken i Falun vittnar om fula försäljningsmetoder. Foto: Anders Wiklund/TT & Sveriges Radio/P4 Dalarna

Anställda på Tre: Vi tvingades lura kunder

Tidigare anställd: Det är hemskt att ett stort miljardföretag inte kan ta på sig det
3:38 min

Tidigare anställda på Tre:s telefonibutik i Falun riktar nu skarp kritik mot företagets försäljningsmetoder efter att flera kunder lurats. Vi väljer mellan magsår, eller att lura en kund, säger en före detta anställd.

Det var tidigare under veckan som vi kunde berätta att ett 50-tal nyanlända riskerar sitt framtida medborgarskap i Sverige, efter att de blivit lurade i mobiloperatören Tre:s butik i Falun.

Kamran Alemdar, informationschef på Tre, sa då att det var en före detta medarbetare som satt i system att lura kunder. Men nu ryter flera tidigare anställda ifrån.

De berättar att de tvingats använda sig av fula försäljningsmetoder, och menar att företaget borde ta sitt ansvar i stället för att skylla allt på personalen.

– Det var antingen magsår eller att lyssna på det de högre cheferna sa, säger en före detta anställd och forstätter:

– I slutändan blev det lurendrejeri.

Kamran Alemdar, säger att det inte stämmer, och att företaget aldrig skulle uppmuntra sina anställda att lura kunder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".