Tredelad bild på först Tiina Ohlsson, sen tusenlappar, sen Paul Ronge.
Tiina Ohlsson, chef för Region Dalarna, anlitade medietränaren Paul Ronge för över 5000 kronor i timmen. Foto: Robert Österlind/Sveriges Radio, Jessica Gow/TT, Leif R Jansson/TT

Så svarar chefen efter medieträning för 312 500 kronor

Tiina Ohlsson: Expertkunskap kostar pengar
3:00 min

Efter att Dalarnas tidningar rapporterat om intern kritik mot Region Dalarnas chef Tiina Ohlsson, lade hon över 300 000 kronor på medierådgivning.

Hon ville ha hjälp av medietränaren Paul Ronge för att svara på journalisters frågor om kritiken mot hennes ledarstil och att hon ska ha skrivit under bluffakturor för stora summor.

Så här försvarar hon att hon betalat medietränaren över 5000 kronor i timmen: 

– I den situation vi var i behövde vi den typen av expertkunskap som Paul har, i syfte att värna Region Dalarna. Och expertkunskap kostar pengar. 

När vi frågar varför en chef måste få hjälp av en expert för att svara på frågor från journalister, blir Tiina Ohlsson tyst. Efter en stund ber hon att få höra frågan igen.

Varför måste man ta hjälp av en expert för att svara på frågor i media? 

– Det var en unik situation. Kritik hade riktats mot mig som regiondirektör men inte i dialog med mig utan via media, och i det läget behövde vi den här kompetensen, säger Tiina Ohlsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".